Internasjonal satsing og eksport til Tyskland - Innovasjon Norge
Særlig var skotøyet særlig lite tilfredstillende. Utrustingen var til dels høgst mangelfull. Trondheim 9. april 1940I Trondheim hadde man ikke vakt, og de tyske skipene kunne kjøre inn til Trondheim og besette Trøndelag Sjøforsvarsavsnitts kontorer klokken 05. Også i Trondheim har tyskerne booket hotell, nærmere bestemt Hotel Phoenix (Fønix) i Munkegata 26.
Blücher - Riksantikvaren
april i tillegg til hovedstaden Oslo. Trondheim angripes med fire jagere, og blir tatt i løpet av dagen. Tre skudd blir avfyrt fra kystbatteriene, og det er noen få kamper på land. Bergen har en større styrke som angriper, totalt 11 skip. Festningen åpner ild, og det er kamper på land. Åtte nordmenn dør. Stavanger yter ingen motstand da flybårne tropper tar Sola flyplass, de fire minesveiperne tar Egersund. Kristiansand blir angrepet av tolv båter, og Odderfald festning yter motstand.
juni 1939 ble så den nye, nasjonale flyplassen Fornebu åpnet. Allerede senere samme år ble flyplassen en militær flyplass da Jagevingen etablerte seg der. De norske flyene var stort sett Gloster Gladiator, en av britenes siste dobbeltdekkere. I tillegg hadde man en del tyske fly, Heinkel 115 samt amerikanske fly Curtiss Hawk. Problemet med de sistnevnte var at de fleste av disse flyene stod nedpakket på havnen i Oslo. Det ble likevel flykamper over Fornebu hvor flere av flyene så virkelig luftkamper mot tyske fly.
Det ble dramatisk da Norge møtte Tyskland – Innebandy
Krigen er i gangRundt klokken 23 den 8. april avfyrer Pol III - et norsk patruljefartøy - skudd mot mørkelagte fartøyer helt ytterst i Oslofjorden. Skipet lå som vaktskip mellom Bolærne og Ytterøy. Kaptein ombord var Leif Welding-Olsen. Vaktsjefen ombord oppdager de mørklagte skipene, og varselskuddene blir avfyrt. Den tyske torpedobåten Albatross går opp på siden av Pol III, og forlanger at man skal overgi båten. Pol III svarer ved å sende opp varselraketter for å melde om fremmede skip i norske farvann.
I Bergen tok generalmajor W. Steffens sakene i egne hender da han holdt tilbake en nøytralitetsvakt på vei til Jæren, og satte ut ekstra vakthold den 8. april etter meldinger om senkingen av "Rio de Janeiro". Både i Bergen og Kristiansand benyttet tyskerne seg av franske og britiske flagg for å komme forbi festningene som skjøt mot tyske skip, noe som blant annet førte til kapitulasjon i Kristiansand da skipene kom for nærme. Ved Haugesund tok jageren "Draug" det tyske forsyningsskipet "Mainz", og begynte å frakte skipet til England. Etter angrep fra tyske fly ble skipet senket, men "Draug" tok med seg opp mot 70 tyske fanger til England.
Norge under andre verdenskrig - Store norske leksikon
Krigen - Norsk Luftfartsmuseum
Etter krigen hevdet statsrådene at de hadde gitt beskjed om generell mobilisering, mens det fra undersøkelseskommisjonen etter krigen ble konkludert at det kun ble gitt ordre om en såkalt stille mobilisering (altså ikke offentlig innkallelse). Det komplette kaos De neste timene etter regjeringsmøtene var det fullstendig kaos. Statsminister Nygaardsvold informerte Kongen om angrepet på Norge, finansministeren satte i gang frakting av gullet i Norges Bank ut av Norge og man prøvde å informere alle lensmannskontorene rundt omkring i Norge. Melding om en forsering av Oscarsborg. En del av besetningen fra et sunket skip skal være kommet på land ved Digerud. Det må hindres at disse kommer til Oslo.
Tysk trussel mot Norge? - Tom Kristiansen - Bokkilden
Norge er klare for kvartfinale etter Tyskland-show - TV2
Ombord på skipet var Kaptein Horve, som fikk Krigskorset med Sverd for sin innsats. Han ble sjef for Sjøforsvaret etter andre verdenskrig. Britene gjorde Horve til Commander of the Order of the British Empire og tildelte ham Distinguished Service Cross og han ble Mentioned in Despatches. Den norske marines hovedbase var i Horten hvor tyske båter kom inn i havnen klokken 05. 00 om morgenen.
Bookingen hadde skjedd lang tid i forveien. På grunn av senkingen av Blücher ble det ikke slik, og litt over klokken syv kunne kongen og regjeringen sette seg på toget til Hamar. Resten av Norge Det nærmest parodiske skjedde i Narvik da NS-obersten Konrad Sunlo overga byen nærmest på egenhånd. I Trondheim stod norske soldater vakt sammen med tyske. Motstand ble ytt i Bergen og spesielt Kristiansand, men tyskerne tok alle de store norske byene lett den 9. april.
Dette er fra avisen 9. april: Under nyhetssendingen klokken 22. 00 sier utenrikskronikør Finn Moe at det neppe finnes noen umiddelbar fare for at Norge blir dratt inn i krigen. Finn Moe var da utenriksmedarbeider i Arbeiderbladet (nå Dagsavisen), og hadde tidligere vært korrespondent i Berlin. (Han ble senere stortingsrepresentant for AP, og var også medlem av FNs sikkerhetsråd en kort stund). Den samme holdningen fantes også i regjeringen Nygaardsvold (AP) som gikk fra hverandre omtrent på samme tid (21. 30) som NRK hadde sin nyhetssending.
Trondheim var en viktig by for tyskerne i sitt propagandaverk, og tanken var å bygge et Neue Drontheim. At det skulle være så lett å ta byen var nok overraskende for mange, og angrepet kom som et sjokk for hele byen. Under kan du se en øyevitneforklaring: Kamper på FornebuDen første norske offisielle lufthavn lå på Gressholmen, en havn for sjøfly. I tillegg ble Kjeller brukt som landflyplass. Den 1.
Angrepet var ikke overraskende. Angrepet på Norge var dårlig planlagt, og ikke spesielt godt gjennomført. I tillegg hadde man fått en tidlig beskjed på grunn av Welding-Olsens heltemodige innsats. Da de store skipene var på vei inn over om natten visste man at tyskerne var på vei inn Oslofjorden, og de ble observert hele veien. Det var ikke flere enn 12. 000 mann som angrep Norge den 9. april, og tyskerne satset alt på overraskelsesmomentet. De 12. 000 skulle altså møte det som var over 50. 000 nordmenn. Narvik: 2. 000 mann på ti jagere Trondheim: 1.
Color Line - Båt mellom Norge, Danmark, Sverige og Tyskland
Invasjonen av Norge i 1940 - Dokumentar - NRK
700 mann på en krysser og fire jagere Bergen: 1. 900 mann på tre kryssere, to torpedobåter og fem motortopedobåter Kristiansand: 1. 000 mann på en krysser, totorpedobåter og syv motortorpedobåter Egersund: 150 mann på fire minesveipere Arendal: 150 mann på en torpedobåt Oslo: 2. 000 mann på tre kryssere, tre torpedobåter og åtte minesveipere Britene visste også om angrepet, og hadde minelagt enkelte norske havner (til sterk norsk protest fra regjeringen Nygaardsvold). I Norge ble først angrepet sett på som en reaksjon på dette, men ordren om angrepet - Operasjon Weserübung - var satt i gang allerede den 2. april. Svak og ingen motstandDet er de store kystbyene som blir angrepet den 9.
9. april: Norge satte ny rekord i motstand mot tyskerne
Så mange tabber gjorde Norge 9. april 1940 - Nettavisen